X
تبلیغات
پایان‌نامه‌های کتابداری دانشگاههای ایران - پایان نامه های دانشگاه علوم پزشکی تهران

حسيني استجان، مسعود. طراحي و پياده سازي سيستم اطلاعات ايمن سازي هم كنش پذير مبتني بر مهماري سرويس گرا، پايان نامه كارشناسي ارشد رشته انفورماتيك پزشكي ، به راهنمايي مريم احمدي، دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني تهران، ‌سال 90.

علي رمضاني، الهام. بررسي رابطه بين رضايت شغلي و تعهد سازماني كاركنان بخش مدارك پزشكي مراكز آموزشي – درماني دانشگاههاي علوم پزشكي ايران و شهيد بهشتي 1388، پايان نامه كارشناسي ارشد رشته مدارك پزشكي، به راهنمايي فائزه اخلاقي، دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني تهران، سال 89.

كيخا، بتول. مقايسه وضعيت سواد اطلاعاتي اعضاء هيات علمي علوم پايه و علوم باليني دانشگاه علوم پزشكي زابل: 88-89، پايان نامه كارشناسي ارشد رشته كتابداري و اطلاع رساني، به راهنمايي هما طلاچي، دانشگاه علوم پزشكي تهران، سال 89.

نشاطي ثاني، صديقه. تحليل محتوي مقالات نشريات علمي پژوهشي فارسي و لاتين دانشكده­ها و مجامع علمي داروسازي ايران: 1388-1381. پايان­نامه كارشناسي ارشد رشته كتابداري و اطلاع­رساني پزشكي، به راهنمايي محمدرضا علي­بيگ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، سال 90.

امان الهی، علیرضا. ارزیابی چکیده های کار آزمائی های بالینی تصادفی کنترل شده پژوهشگران دانشگاه های علوم پزشکی ایران و تهران نمایه شده در Pubmed با استفاده از چک لیست CONSORT، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، به راهنمایی هما طلاچی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، سال 90.

نشاطي ثاني، صديقه.  تحليل محتوي مقالات نشريات علمي پژوهشي فارسي و لاتين دانشكده­ها و مجامع علمي داروسازي ايران: 1388-1381. پايان­نامه كارشناسي ارشد رشته كتابداري و اطلاع­رساني پزشكي، به راهنمايي محمدرضا علي­بيگ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، سال 90.

 چکیده ها در بخش "ادامه مطلب" هستند.


برچسب‌ها: وزارت بهداشت, کتابداری و اطلاع رسانی, پایان نامه, دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران
ادامه مطلب
نوشته شده توسط در جمعه هشتم آذر 1392 ساعت 11:28 | لینک ثابت |

 

 

عنوان پایان­نامه: ارزشیابی دروندادهای برنامه آموزشی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی بر اساس الگوی سیپ در دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال 1389

 

نام و نام خانوادگی دانشجو: اعظم بذرافشان

استاد(ان) راهنما: آقای دکتر شهرام صدقی

استاد(ان) مشاور: خانم اعظم قادری، آقای دکتر مسعود رودباری

دانشکده و دانشگاه محل تحصیل: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران

تاریخ دفاع (ماه و سال): مهر 1390   

نشانی پست الکترونیکی: bazrafshan [dot] a [dot] 83 [at] gmail [dot] com

 

چکیده

 

مقدمه

ارزشیابی در سیستم های آموزشی جهت اطلاع و اطمینان از کیفیت آموزش ضروری می باشد لذا نجام هرگونه تغيير و بازنگري در برنامه آموزشي نيازمند انجام ارزشيابي دقيق مي باشد. پژوهش حاضر بر آن است تا با تکيه بر يکي از جامع ترين و دقيق ترين الگوهاي موجود (الگوي سيپ) به ارزيابي دروندادهاي آموزشي برنامه آموزشي کارشناسي ارشد کتابداري و اطلاع رساني پزشکي در دانشگاه هاي علوم پزشکي در کشور بپردازد.

روش بررسی

پژوهش حاضر یک مطالعه تلفیقی از نوع کاربردی است که با ترکیب روش های کمی و کیفی و انجام مصاحبه های نیمه ساختار یافته به ارزشیابی دروندادهای برنامه درسی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی پرداخته است. در این پژوهش، دروندادهای برنامه آموزشی (فضاهای آموزشی- تحقیقاتی و توان و تخصص اعضای هیات علمی) بر اساس الگوی سیپ با تکیه بر اسناد و مدارک آموزشی موجود مورد بررسی قرار گرفته اند. به منظور تحلیل یافته های حاصل از مصاحبه از نرم نرم افزار Nvivo استفاده شده است.

یافته های پژوهش

بر اساس یافته های این پژوهش مهم ترین ویژگی برنامه درسی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی روز آمد نبودن سرفصل دروس است و نیاز مبرم به تجدید نظر در محتوا و سرفصل دروس دارد، همچنین این برنامه منطبق با سرفصل دروس دروه کارشناسی نیست و نمی تواند پاسخ گوی نیازهای حرفه ای دانش آموختگان باشد. همچنین دروندادهای آموزشی 5 گروه آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی مورد مقایسه قرار گرفته است. بر این اساس، بیشترین میزان استفاده از فضاهای آموزشی مربوط به علوم پزشکی تبریز (193 مترمربع) و پس از آن علوم پزشکی اصفهان (178 مترمربع) می باشد. از بین گروه های آموزشی مورد بررسی، علوم پزشکی تبریز با 2/24 مترمربع و علوم پزشکی اصفهان با 8/17 مترمربع بیشترین سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانشجو و عضو هیات علمی را به خود اختصاص داده اند. کمترین سرانه آموزشی مربوط به علوم پزشکی تهران با 8/2 مترمربع فضای آموزشی به ازای هر دانشجو و عضو هیات علمی می باشد. بیشترین میزان فضاهای تحقیقاتی مربوط به علوم پزشکی تبریز (1002 مترمربع) و کرمان (751 مترمربع) است. بر این اساس، دانشگاه های علوم پزشکی تبریز با 3/125 مترمربع وعلوم پزشکی کرمان با  8/57 مترمربع بیشترین میزان سرانه تحقیقاتی را نیز به خود اختصاص داده اند. کمترین میزان سرانه فضاهای تحقیقاتی مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تهران با 5/4 مترمربع فضا به ازای هر عضو هیات علمی و دانشجو می باشد. همچنین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با میانگین 22% استفاده از توان اعضای هیات علمی، بیشترین میزان استفاده را از اعضای هیات علمی را داشته است. کمترین میزان استفاده از توان اعضای هیات علمی مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تهران با 8% می باشد.

بحث و نتیجه گیری

بر اساس یافته های این پژوش بر نامه آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی از نظر دروندادهای آموزشی دارای محدودیت های بسیاری است. روزامد نبودن برنامه درسی، عدم استفاده مطلوب از فضاهای اموزشی و تحقیقاتی و کمبود نیروی متخصص هیات علمی از مهمترین مشکلات برنامه آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در کشور محسوب می شود.

کلیدواژه ها: برنامه آموزشی، دروندادهای آموزشی، ارزشیابی، الگوی سیپ، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

 

 

نوشته شده توسط در پنجشنبه بیست و هشتم مهر 1390 ساعت 11:21 | لینک ثابت |

 

 

عنوان پایان­نامه: ارزیابی کیفیت کارآزمائی های بالینی تصادفی کنترل شده پژوهشگران دانشگاه های علوم پزشکی ایران و تهران نمایه شده در PubMed با چک لیست CONSORT

 

نام و نام خانوادگی دانشجو: علیرضا امان اللهی

استاد(ان) راهنما: خانم هما طلاچی

استاد(ان) مشاور: آقاي دكتر حمید رواقی و خانم دکتر روح انگیز جمشیدی اورک

دانشکده و دانشگاه محل تحصیل: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران

تاریخ دفاع (ماه و سال): تیر 1390   

نشانی پست الکترونیکی: amanollahi [dot] a [at] gmail [dot] com

 

چکیده

 

زمینه و هدف پژوهش

چکیده­­ها حاوی اطلاعات اصلی و مهم مقاله هستند که خواننده را به محتوای اطلاعاتی مقاله راهنمائی می­کنند. از این رو به ساختار و محتوای اطلاعاتی چکیده­ مقالات، با افزایش انتشار مجلات بیش از پیش تأکید می­شود. پژوهش حاضر به ارزیابی چکیده مقالات کارآزمائی­های بالینی تصادفی کنترل شده در PubMed نمایه شده­اند، پرداخته شد. کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده به عنوان بهترین نوع از مطالعات مداخله­ای در جهت درمان بیماران شناخته می­شود که با هدف ایجاد مداخله روی انسان انجام می­گیرد.

روش پژوهش

 این پژوهش از نوع پیمایشی توصیفی (مقطعی) است. جامعه پژوهش شامل 314 مقاله  از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده با وابستگی سازمانی به دانشگاه علوم پزشکی تهران (249) و دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق (65)، است که در PubMed  است تا پایان سال 2010 نمایه شده بودند. در پژوهش حاضر هشت مورد از موارد خاص موجود در چک لیست CONSORT که از لحاظ روش­شناسی انجام و گزارش کارآزمایی های بالینی تصادفی کنترل شده، مد نظر ارزیابان کیفیت مقالات است، مورد بررسی قرار گرفت.

یافته های پژوهش

میانگین امتیاز کیفیت منتسب به چکیده مقالات با استفاده از چک لیست CONSORT، از امتیاز  8-0 برابر با 71/4 با انحراف استاندارد 02/1 به دست آمد. در این پژوهش هیچ یک از چکیده مقالات امتیاز کامل را کسب نکردند و بالاترین امتیاز کسب شده توسط چکیده مقالات امتیاز هفت بود. از میان طراحی نوع کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده، کارآزمایی بالینی با شاهدهای موازی نسبت به سایر طراحی ها بیشتر مورد استفاده قرار گرفته  بود. اشاره به نوع تصادفی سازی، نوع کورسازی، تعداد مشارکت کنندگان درگیر در مطالعه از کیفیت مناسبی برخوردار  نبود. از لحاظ کاربرد نوع مداخله در مطالعات، دارو با 68% بیشتر از سایر مداخلات استفاده شده  بود. میزان استفاده از این نوع طراحی در حوزه های موضوعی علوم بالینی و علوم پایه، در حوزه موضوعی زنان و زایمان و روان پزشکی نسبت به سایر حوزه­های موضوعی بیشتر بود. از لحاظ زمان انتشار چکیده مقالات نمایه شده در PubMed بیشترین مقالات مربوط به سال 2008 بودند.

بحث و نتیجه گیری

کیفیت گزارش روش شناسی در مقالات کارآزمای بالینی تصادفی کنترل شده در حد مناسبی نیست. برای گزارش بهتر نتایج باید آموزش های لازم برای پژوهشگران و نویسندگان مقالات داده شود. علاوه بر این سردبیران مجلات باید دستورالعمل گزارش صحیح این نوع از مطالعات را در راهنمای نگارش مقالات مجلات درج نمایند تا شاهد هر چه بهتر شدن گزارش این دست از مطالعات توسط نویسندگان باشند.

کلیدواژه ها: روش شناسی پژوهش، ارزیابی انتقادانه  منابع، کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده، طراحی مطالعه، چک لیست CONSORT 

 

 

نوشته شده توسط در پنجشنبه بیست و هشتم مهر 1390 ساعت 10:48 | لینک ثابت |

 

 

عنوان پایان­نامه: طرح ترسیم جایگاه مفاهیم طب سنتی ایران در ساختار زبان مشترک ابَراصطلاحنامه و شبکه معنایی نظام زبان واحد پزشکی (یو ام ال اس)

 

نام و نام خانوادگی دانشجو: علی ولی نژادی

استاد(ان) راهنما: آقای دکتر فریدون آزاده و آقای دکتر عباس حری           

استاد(ان) مشاور: آقای دکتر محمدرضا شمس اردکانی و آقای دکتر مازیار امیرحسینی

دانشکده و دانشگاه محل تحصیل:دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران

تاریخ دفاع (ماه و سال): مرداد 1387   

نشانی پست الکترونیکی: ali [dot] valinejad [at] gmail [dot] com

 

چکیده

 

هدف: این پژوهش به دنبال ارائه طرحی برای تعیین جایگاه واژگان و مفاهیم طب سنتی ایران در ساختار زبان مشترک ابراصطلاحنامه و شبکه معنایی نظام واحد زبان پزشکی جهت انعکاس پتانسیل های طب سنتی ایران- در سطح مفاهیم- در یک پارادایم جهانی و نهایتا تبیین جایگاه و سهم واژگان طب سنتی ایرانی در واژگان و مفاهیم دانش جهانی پزشکی می باشد.

روش بررسی : روش پژوهش این طرح دارای سه بخش است: الف) تحلیل سیستم ب) تحلیل سندی ج) طراحی سیستم. در بخش الف، نظام زبان واحد پزشکی (یو ام ال اس)، جهت شناسایی ساختار کلی آن و نیز شناسایی دقیق موارد خلاهای آن در مورد مفاهیم طب سنتی ایران، مورد تحلیل قرار گرفت. در بخش ب، متون و منابع اطلاعاتی مربوط به مفاهیم طب سنتی ایران مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته و از هر کدام از رده های کلی این علم، نمونه (مثال) هایی از مفاهیم کلی شامل «بیماری صرع»، «نشانه رنگ ادرار» و «داروی مفرده سنبل الطیب» با تمامی زیرشاخه های مربوط به آن ها استخراج شد. در بخش ج، که قسمت عمده طرح را به خود اختصاص می دهد، نمونه مفاهیم استخراج شده در قسمت ب، با شناسایی کلیه مفاهیم مرتبط با آنها – از میان مفاهیم پزشکی رایجِ (غربی) ترسیم شده در ساختار نظام زبان واحد پزشکی- در خلاهای مربوط به مفاهیم طب سنتی ایران، درون ساختار ابراصطلاحنامه و شبکه معنایی این نظام گنجانده شد.

یافته ها: پیش نمونی از ساختار کلان طب سنتی ایرانی که جایگاه آن در زبان پزشکی واحد ترسیم شده است با چگونگی تبادلات مفهومی طب سنتی ایرانی با نظام زبان پزشکی واحد ارائه شد.

نتیجه گیری: در این پژوهش، برای نخستین بار با تکیه بر سلسله مراتب طب سنتی ایرانی در بستر الگوهای بین المللی پذیرفته شده، موفق به تحلیل رده های کلان طب سنتی ایرانی شده، جایگاه این دانش را در زبان واحد پزشکی ترسیم نموده و شیوه برقراری تبادلات مفهومی را بین طب سنتی ایرانی با طب امروزه جهانی، تحلیل کرده ایم.

 

کلید واژه ها: طب سنتی ایران، نظام زبان واحد پزشکی، فرااصطلاحنامه، شبکه معنایی، روابط مفهومی، روابط سلسه مراتبی

 

 

نوشته شده توسط در چهارشنبه سی و یکم تیر 1388 ساعت 4:37 | لینک ثابت |
 
offshore